Aper nie Abang...?????

Saturday, October 23, 2010

From last week aku asik angguk2 geleng2 tsengih2 tgk Zulkamil Iqram....& pagi nie lagi la wat aku tpikir 1000x...(cukup x 1000x??).

Last week....# hamburger...satta matta bacit cit batelo batelo yum yum..# dlm pelat dia la tu...Rasa2nye dr zaman tadika aku (haha..aku tadika separuh jln jer sbb ari2 kene kacau ngan sorang mamat nie..smpai abah aku nak bwk parang gie sekolah...lain entry aku citer itu pon klau ader mood) aku x penah dgr lagu nie...

Dan pg nie lagi la lagu ntah aper2 aku dgr....tp yg wat aku bangga dgn anak aku..& aku rasa semua anak kat dunia nie bermula dgn step nie..menhafal dulu baru mengenal....Bila aku ajar utk mengenal huruf ABC..123...Alif Ba Ta..Ya ampun...malasnyer anak aku nie nak belajar & fokus..Alasan.."Abg penat la Ibu"

Tp..klau bab meghafal...menyanyi...cepat plak otak dia menangkap walaupon x betul sebutan  bunyian. Setakat lagu Stacy, Adam, & ntah saper2 lagi la penyanyi kat M'sia nie...boleh plak dia menghafal..sedangkan Ibu nie bukan la dgr radio kat umah & tgk rancangan hiburan...nak tgk berita pon susah sbb 24 jam Tom & Jerry, Pink Panther & Mr Bean...

Alhamdulillah..walaupon susah nak ajar dia mengenal huruf..sekurang2nyer Zulkamil Iqram boleh menghafal Surah Al-Fatihah , Al Ikhlas , doa makan & bukak posa dgn lancar...walaupon sabdu & dengung tu x baper betul.

Alif Ba Ta hingga Ya di buat lagu..tp ader gak la huruf yg tertinggal & Lam Alif sekali dgr macam huruf W. 1 to 10 , A to Z pon boleh ..tp bile tunjuk nie huruf aper??ampeh..main sesuka hati dia je jawapan tu.

Yg paling aku risau bile Zulkamil Iqram x kenal kaler..asal boleh je jwapan dia tu...Mana la tau dia buta kaler kan...Alhamdulillah..skrg dah kenal pon kaler2 kat sekelililing dia tu...Buat Ibu risau je abang...

Aku harap thn depan bile dah masuk Tadika, semoga ader la sikap rajin nak mengenal huruf tu...mungkin bile di ajar di rumah, anak2 nie cepat boring & malas sampai kita sbg ibubapa boleh hilang sabar.

Budak2 nie nak belajar kene ader suasana yg seronok & menarik minat dia..kat rumah belajar sorang diri dgn ibubapa..klau kat sekolah tu dgn kengkawan...kan berbeza suasana tu...Yg penting...anak kita ada 3M nie..membaca,menulis & mengira..

0 comments: